. Mayat disimen dalam tong ~ BERJALAN MENUJU ALLAH

HIBURAN

Tuesday, December 6, 2011

Mayat disimen dalam tong

MUAR: Misteri pembunuhan anak seorang peniaga yang diculik sebelum dibunuh dan mayatnya disimen dalam tong walaupun keluarganya sudah membayar tebusan RM100,000 dua tahun lalu, berakhir awal pagi semalam berikutan penangkapan empat rakan sekampung mangsa, di Parit Jawa.

Suspek berusia antara 24 hingga 28 tahun terdiri daripada jurutera, nelayan, pekebun serta penganggur itu ditahan polis Muar dalam gerakan sejak 25 November lalu hingga awal pagi semalam.
Empat sahabat itu disyaki mendalangi penculikan dan pembunuhan Koh Wei Seang, 21, yang mayatnya ditemui jam 4.15 petang 21 Mac 2009, selepas disumbat dalam tong dan disimen sebelum dicampak dalam parit di Kampung Parit Punggur Darat, Jalan Sri Tanjung, di sini.



Kejayaan polis menjejaki kumpulan penculik dan pembunuh selepas tiga tahun, bermula dengan penahanan seorang daripada suspek untuk membantu siasatan satu kes lain, sebelum mengaku terbabit dalam pembunuhan kejam itu bersama beberapa rakan termasuk seorang yang sudah meninggal dunia.

Ketua Polis Daerah Muar, Asisten Komisioner Mohamad Nasir Ramli, berkata berikutan penahanan empat lelaki terbabit, pihaknya percaya kes berjaya diselesaikan dan semua suspek dijangka didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh selepas siasatan selesai.

Mereka juga menghadapi siasatan mengikut Seksyen 3 Akta Culik 1961 dibaca bersama Seksyen 34 Kanun Keseksaan yang jika sabit kesalahan boleh dihukum gantung sampai mati.
Pada 21 Mac 2009, sekumpulan pelajar yang dalam perjalanan memancing terkejut apabila menemui tong mengandungi mayat yang disimen dalam parit di Parit Punggur Darat. Polis terpaksa menggunakan jengkaut bagi mengeluarkan tong yang biasanya digunakan untuk menyimpan bahan kimia itu berikutan kandungan simen mencapai berat kira-kira 300 kilogram.

Sepasukan anggota Bomba dan Penyelamat Muar yang dipanggil ke Rumah Mayat Hospital Pakar Sultanah Fatimah (HPSF) pula mengambil masa kira-kira sejam memecahkan tong serta simen berkenaan. Mayat mangsa diletakkan dalam keadaan membongkok dengan lututnya dirapatkan ke dada, manakala hidung dan mulutnya dibungkus dengan plastik.

Ujian DNA kemudian mengesahkan identiti lelaki itu sebagai Koh Wei Seang, iaitu anak seorang ahli perniagaan yang diculik lima hari sebelum mayatnya dijumpai.

0 comments:

Post a Comment