. Mengatasi masalah perut buncit ~ BERJALAN MENUJU ALLAH

HIBURAN

Saturday, March 26, 2011

Mengatasi masalah perut buncit

Jom saya kongsikan tips yang boleh kita amalkan untuk mengurangkan perut buncit.

Makan perlahan-lahan
Terlalu banyak garam dalam diet menambah lebih sodium terhadap cairan tubuh yang memperlambatkan mekanisme sehingga mendorong air keluar dari sel.Akibatnya perut terasa penuh dan menggelembung.

Minum banyak air
Jika perut penuh disebabkan oleh penyimpanan air,kita sebenarnya dapat mengurangi masalah tersebut dengan minum air lebih banyak.Minum lebih banyak air juga menjamin fungsi hempedu untuk mengeluarkan bahan toksin.
Pengambilan Serat
Serat adalah elemen penting dalam diet,tetapi untuk mengimbangi penyimpanan air yang menyebabkan penggelembungan,makalanlah serat dalam buah-buahan seperti epal dan pear yang memiliki banyak kandungan air.

Awasi ubat-ubatan
Perut yang mengembang adalah kesan dari pengambilan ubat.Aspirin kadang-kadang menyebabkan masalah perut yang mengakibatkan semebeli dan penggelembungan.

Hindari sembelit
Sembelit didefinasikan sebagai memiliki lebih sedikit dari tiga kali buang air besar dalam seminggu. Akibatnya perut terasa bertambah besar.Untuk merangsang isi perut,tingkatkan pengambilan serat dari buah-buahan dan sayuran,amalkan secara berterusan untuk menghindari pengeluaran gas yang berlebihan.

Bersenam
Olahraga atau bersenam akan membantu mengerakkan cairan dalam perut yang dapat menyebabkan perut buncit dan mendorongnya keluar dari jaringan dan masuk aliran darah di mana akan dikeluarkan sebagai peluh atau dibawa ke hempedu untuk dikeluarkan sebagai urin.Senaman yang disarankan seperti aerobik

0 comments:

Post a Comment