. MEROKOK CARA TERBAIK MEMBAKAR DUIT ~ BERJALAN MENUJU ALLAH

HIBURAN

Thursday, February 17, 2011

MEROKOK CARA TERBAIK MEMBAKAR DUIT


Post kali ni, post untuk kesedaran bersama, peringatan bersama. Siapa makan belacan, die terase belacannye...takkan rase tempoyak pulak kn?..Bagi smokers di luar sana, harap korang tersedar la bile bace entry ni. Firstly, aku nak cakap, aku bukan seorang perokok! fullstop! Banyak alasan yang diberikan bile seseorang itu ditanye kenape die orang merokok...malas dengar dah. Point to smokers:  Korang rase korang cool  ke bile merokok? Okeh fine. But for me, it is not! Cool apenye...tak sayang nyawe ke? Nyawe ni lah satu-satunye anugerah yang paling berharge dalam hidup kite ni...

"Lantak lah...duit aku, bukan duit kau...!"

Okeh, memang la duit korang, tapi, pernah tak korang terfikir effects daripada merokok? Pernah terfikir lah kan...at least ade la sekali sepanjang menajadi smokers. Tapi? lantaklahkan...Kalau korang tak kesian  kat diri korang pun, at least korang kesianlah kat secondary smokers or dalam bahase mudah, orang yang berade di sekelililng korang semase korang semue seronok menghela dan menghembus kepul-kepulan asap? At least ade la sedikit hormat, tak perlulah nak hembus depan muke...~

"Habis kau tak kawan la dengan smokers?"

Aku tak cakap yang aku anti-smokers. Mostly kawan-kawan aku smokers, but they have their own respect to others yang non-smokers. Aku pernah lah tegur, tapi dah nak buat macam mane, dah sebati agaknye...tak sah kalau tak merokok sehari...tak keruan agaknye...Bagi aku, merokok ni habit yang paling susah nak buang...Dah macam-macam kerajaan buat nak kurangkan tabiat merokok, kempen sane-sini, letak gambar paru-paru rosak, janin gugur, leher berlobang, gigi hancus dan seumpamanya, tapi tak jugak berkesan...nak tunggu kerajaan naikkan harge sekotak 20 batang = RM 20 or RM 50 ke? Tepuk dada, tanya iman...

"Aku dah cube berhenti, tapi tak boleh"

Berape kali kau cube berhenti? sekali? or 2 kali? But some smokers kate, nanti kalau aku dah kahwin, ade anak, aku berhenti la...Ha! baguslah kalau boleh berhenti, pade aku, susah kalau semangat smokers tu tak kuat...kalau duduk lepak dengan member, tak kan kau boleh tahan...mesti nak sepam due kan? Tapi aku ade care yang paling berkesan untuk kurangkan tabiat merokok ni. Care ni boleh dipraktikkan oleh para isteri yang suaminye seorang smoker, para gadis yang balaknye seorang smoker, dan kawan-kawan yang kawannye seorang smoker...korang boleh beli sekotak rokok 20 batang dan 1 tin aerosol. Let see mcm mane carenye:













KITE BAKOR JE! Kepada smokers, jangan makan hati. Hanya sekotak Dunhill Menthol je yang terkorban dalam scene ini...Kalau tak berkesan jugak care ni, cubelah bakar sekarton rokok depan dorg...gigit jari je la kan...Kalau tak berkesan jugak, tak tahulah nak buat mcm mane...terpulang kepade smokers...bila dan bagaimana?  tepuk dada sekali lagi...Pesanan buat smokers:



“Sesungguhnya Allah tidak akan merubah nasib suatu kaum sehingga mereka mau merubah diri mereka sendiri.”
 Surah Ar-Ra'ad, Ayat 11

p/s: Saya bukannya sempurna, saya hanya ingin berpesan....Yang baik datangnya dari Allah, yang buruk datangnya dari kelemahan diri saya sediri...

0 comments:

Post a Comment